Pale fundamentowe wiercone – KWK Piast Bieruń

Wykonaliśmy pale fundamentowe wiercone pod posadowienie trzech obiektów na terenie kopalni KWK Piast Bieruń. Posadowiliśmy w ten sposób przenośnik taśmowy, stację przesypową oraz stację załadunku na samochody ciężarowe. Prace wykonaliśmy wespół z firmą Carboautomatyka S.A. – to kolejna inwestycja, którą realizujemy razem na terenach śląskich kopalni. Odbyliśmy wizję lokalną, opracowaliśmy stosowne Projekty Technologiczne po czym przystąpiliśmy do realizacji zadania. Przywieźliśmy sprzęt niezbędny do wiercenia, uzbroiliśmy się i rozpoczęliśmy pracę na budowie. Po czasie określamy warunki jako bardzo trudne, a paradoksalnie takie tematy najbardziej lubimy. Staraliśmy się oddać poziom trudności na poniższych zdjęciach. Trafiliśmy także na bardzo trudne warunki pogodowe, jednakże to też nie powstrzymało nas od realizacji prac w ustalonym terminie.

Pale fundamentowe wiercone pod obiekty przemysłowe

Wykonaliśmy łącznie 46 sztuk pali. 14 z nich zrealizowaliśmy pod posadowienie przenośnika taśmowego, natomiast 6 sztuk pod most przenośnikowy. Te pale wykonaliśmy w ciągu pierwszych trzech dni prowadzenia robót. Rozpoczęliśmy wiercenie od pali najtrudniejszych, które były zlokalizowane pomiędzy torowiskami. Musieliśmy wielokrotnie rozbrajać maszynę oraz przygotowywać dojazdy i przejazdy dla sprzętu. Napotykaliśmy wiele ograniczeń, zarówno w poziomie terenu, jak np. tory wymagające zabezpieczenia, jak i wysokościowych, gdzie musieliśmy demontować wiertło lub ciągnąć je “za sobą”. Jako, że prace wykonywaliśmy za pomocą koparki gąsienicowej toteż koniecznym było stałe podkładanie kantówek drewnianych pod gąsienice koparki. W ten sposób wywierciliśmy 20 sztuk pali w 3 dni robocze. Dla kontrastu – wykonaliśmy na terenie EC Częstochowa w ciągu jednej zmiany roboczej około 38 kolumn betonowych wierconych z adapterem. To pokazuje jak duży wpływ ma ukształtowanie terenu (miejsce) na postęp wiercenia. Ostatnie 26 sztuk pali pod stację załadunku na samochody wykonaliśmy w przeciągu 2 dni roboczych.

Średnice, długości, zbrojenie

Otrzymaliśmy od Zamawiającego modele obliczeniowe w programie Robot, dzięki czemu mogliśmy wykonać pełną optymalizację wdrażanego rozwiązania. Zaprojektowaliśmy, że pod przenośnik taśmowy i most przenośnikowy wystarczające będą pale średnicy 400mm, natomiast pod stację załadunku konieczne będą pale średnicy 600mm. Dzięki temu mogliśmy wywiercić pale na torowisku korzystając z mniejszego sprzętu, dzięki czemu realizacja prac w ogóle była możliwa. Jako zbrojenie umieściliśmy profile stalowe w wywierconych palach. Zoptymalizowaliśmy w pełni rozwiązanie, co skutkowało dużym wachlarzem profili – od ekonomicznych IPE120, poprzez IPE 200 po szerokostopowe HEB200.

2017
Rok założenia
135
Wykonanych projektów
43
Zrealizowane budowy